מדרסים לספורטאים – הכול על טיפול בדלקת האכילס

מדרסים לספורטאים מונעים דלקת בגיד האכילס שהיא אחת הדלקות השכיחות ביותר, במיוחד בין ספורטאים.

הדלקת מתפתחת כתוצאה מעומס יתר המופעל על הגיד, עומס העלול להביא לתופעות שונות כמו קרע חלקי או מלא של הגיד או מתיחה חמורה.

העומס המופעל על הגיד יכול להיווצר ממספר גורמים כמו טראומה לאחר נחיתה לא טובה,

לאחר נפילה מגובה, לאחר תאונה או פציעה. לעתים גם עומס מצטבר עלול לגרום לדלקת בגיד.

דלקת האכילס – כמה מושגים שכדאי להכיר מדרסים לספורטאים

גיד האכילס הוא הגיד הנמצא בחלק האחורי של כף הרגל זהו הגיד המחבר בין שרירי התאומים לעקב הרגל.

גיד האכילס נחשב לאחד הגידים החשובים בגוף ומטרתו לשמור על יציבות הגופות ולאפשר לו לבצע פעולות שונות.

כמו, ריצה, הליכה, קפיצה ועוד.

דלקת בגיד האכילס הוא מצב שבו מתפתח תהליך דלקתי בגיד,

תהליך הגורם לכאבים קשים, לפגיעה ולהפרעה בטווח התנועה.

דלקות בגיד האכילס נוצרות בדרך כלל כתוצאה של פציעות ספורט.

הדלקות אופייניות לאנשים העוסקים בפעילות ספורטיבית או לכל מי שעוסק בפעילות הדורשת מאמץ רב בכפות הרגליים.

דלקות בגיד האכילס עלולות להיות דלקות כרוניות.

גם כאשר הכאבים עוברים ונראה כי ההחלמה מלאה, הדלקת עלולה לחזור.

השכיחות של דלקות בגיד האכילס גבוהה במיוחד במדינות המתועשות והיא עומדת על אחד לחמישה עשר תושבים,

והיא נפוצה בקרב גברים יותר מאשר אצל נשים. במדינות העולם השלישי, המדינות שבהן נוהגים התושבים ללכת יחפים, הדלקות הרבה פחות נפוצות.

מהם הגורמים לדלקת?

דלקת בגיד מגיעה לאחר פעילות מאומצת של הגיד. יש מספר גורמים המאיצים את התפתחות הדלקת.

ריצה למרחקים ארוכים – בזמן הריצה מופעל הגיד בצורה משמעותית ובכל פעם שאנשים העוסקים בריצה מגדילים את טווח הריצה, קיים סיכון לפגיעה בגיד.

ריצה בשיפוע או טיפוס על מדרגות גורמים למעורבות גבוהה של הגיד ולהגדלת הסיכוי להתפתחות הדלקת.

פעילות גופנית הכוללת שינויי כיוון מהירים כמו למשל אצל שחקני כדורגל, כדורסל או טניס.

בכל פעילות שבה יש שינויי כיוון או עצירות פתאומיות הסיכון להתפתחות הדלקת גבוה יותר בשל המעורבות של הגיד בפעילות.

מדרסים לספורטאים טיפול בגיד אכילסמדרסים לספורטאים – הדרך היעילה לטיפול ולמניעה של דלקת בגיד האכילס

השלב הראשון של מניעת דלקת בגיד האכילס הוא בחירה של נעליים טובות, יציבות ותומכות.

הנעל חייבת להיות נעל מרופדת היטב, רחבה מספיק ומצוידת בתמיכה לקשת הטבעית של הרגל.

תמיד חשוב לבחור את הנעל בהתאם לסוג הפעילות. לריצה, יש לבחור נעלי ריצה, ולהליכה יש להתאים נעליים נוחות להליכה.

מדרס בנעל ישפר את התפקוד של כף הרגל וימנע עומס יתר על הגידים ועל כף הרגל. 

התאמה של מדרסים אורטופדיים לספורטאים עשויה הפחית את העומס המוטל על גיד האכילס ולמנוע את הסיכוי להתפתחות דלקות בגיד.

באמצעות התאמת מדרסים באופן אישי אפשר להביא לשינוי מהותי של מנח כף הרגל וכך להפחית את העומס על הגיד.

מדרסים מתאימים יבלמו את הזעזועים ואף יצליחו להתגבר על שינויים מבניים המתרחשים בגיד עצמו.

במקרים שבהם סובל המטופל מדלקת חמורה בגיד, ימליץ הרופא על אחת משיטות הטיפול הבאות:

  • מנוחה – חשוב לאפשר לרקמת הגיד לנוח, רצוי מספר שבועות, כדי לאפשר לגיד להחלים.
  • בעת המנוחה רצוי להשתמש בקומפרסים של קרח ולהרים את הרגל למעלה. במקרים מסוימים מומלץ לקבע את הרגל כדי למנוע שימוש בגיד בזמן ההליכה.
  • במקרים של כאבים קשים ימליץ הרופא על תרופות משככות כאבים בשילוב תרופות אנטי דלקתיות.
  • במקרים קשים אפשר להזריק קורטיזון לאזור הכואב מתוך תקווה שהקורטיזון יגיע לאזור הדלקת, יעצור את ההתפשטות שלה ויסייע בריפוי.
  • במקרים שבהם כל הטיפולים השמרניים לא עזרו והכאבים לא שככו ימליץ הרופא על טיפול כירורגי.